سندريلا


فيها ايه لو اكون سندريلا واقابل اميري بالصدفه او اقابل الساحرة الطيبه اللي هتحقق لي كل احلامي

الأحد، 26 أكتوبر 2008

حوار بين محدود ومظلوم

محدود:-أنا مش عارف ولا فاهم ليه حضرتك زعلان كده هو انت بردوا مش أخت الشهادة الكبيرة وبقيت معاك البكالوريوس طيب يا عم مانت أهو راجل محظوظ

مظلوم:- شهادة ايه بس انا دورت علي شغل كتير لحد ما رجلي ورمت وبقت ذي رجلين الفيل

محدود:-وايه يعني يا عم ماهو الرزق يحب الخفيه وبعدين مش خلاصلقيت شغل واشتغلت ......مبروك يا عم أنا قلت محظوظ أن محظوظة

مظلوم:- شغل ايه بس يا أبو شغل ده مش مؤهلي وكمان 120جنية يكفوا أيه بالذمة مواصلات ولا فطار

محدود:-تصدق انك راجل مدلع لاتعرف مسؤلية ولا كلام من ده شهادة ايه يا أبو شهادة يا عم احمد ربنا أنك أشتغلت غيرك مش لاقي نص الشغلانة دي

مظلوم:- بس انا تعبت في الشهادة أوي ده أبويا كان بيستلف من طوب الأرض علشان يجيب الكتب ده قعد الأربع سنين بجذمة واحدة علشان يدفع لي المصاريف

أروح دلوقتي أقول له ايه؟

محدود:-قوله أشتغلت

هو أنت برضوا مش اشتغلت ولا ايه!؟

مظلوم:- أشتغلت ب120 جنيه

يعني هساعده ازاي هرد الجميل ليه واشيل حمل اخواتي عنه أزاي

والله انا خايف اجاي تاني يوم ولا تالت يوم وأمد له ايدي ذي زمان علشان المصروف

وخايف اكتر يجي يوم عيد الأم وأنتحر من الكسوف

محدود:-كسوف ليه يا عم ماكنا كويسين

أيه اللي هيجيب الكسوف دلوقتي!؟

مظلوم:- يا عني أمي وهي فرحانه بأبنها الحيله

وأبني الموظف رايح

وابني الموظف حاي

وابني الموظف زمانه راجع من الشغل هحضرله احسن أكل بسرعة

ويجي اليوم اللي هي مستنياه علشان أفرح قلبها بطرحة ولا حاجة تلاقي ابنها الحيلة موكوس منحوس مفلس واحتمال مديونياعالم بالذمة أنا محظوظصحيح أشتغلت بس مؤقت في شغلانة بينها وبين مؤهلي وطموحاتي وميولي وشهادتي واحلامي مسافة تساوي مسافة الأرض والقمرب120جنيه ومش هتكلم عليهم علشان عيب

محدود:- أقعد أقول 120جنية كده لحد ما يتحسدوا ومش هتلاقيهم حد طايلوكمان الدولة هتعمل ايه ولا ايه مش كفاية انها....أنها....أنها

مظلوم:- قول انها أيهسابت ايديها مننا خالص وخلت الدنيا تخبط فينا بمزاجهاولا خلتنا نحلم وبعدين فوقتنا من الحلم بكابوس وكمان مفزوعين لاعارفيبن احنا مين ولا فينيإما تقول يالا نفسي وتشيل نفسك من الأف إلي الياء يأما تضيع مع الضايعين

تصدق يا عم أنا فعلا راجل محظوظ

هناك تعليق واحد:

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

سندريلا ...
إنتىلسة حالمة ورقيقة وعايشة فى الخيال ...
صدق اللى سماكى " سندريلا"
120 جنيه إيه اللى بتتكلمى عليهم
دول يادوب يجيبوا كيلو وتلت لحمة ماتتاكلش ولا يجيبوا تلاتة كيلو لحمة هندية مدودة
هيا دى الحقيقة اللى مش عايزةتقوليها
وخليكى عايشة فى الأحلام لادى بلد شهادات ولاهية بلد مخلصين ومخلصات
دى بلد مهلبين ومنافقين وعاهرات
آسف على الكلمة ولكنها حقيقة
farouksam.blogspot.com